The Feast of the Epiphany… and its traditions
The Church celebrates the epiphany twelve days after Christmas. Both are companion, twin feasts. The name of "little Christmas" given to the epiphany expresses the popular idea of the feast in the Western Church (Rome). It seems like a repetition, on a smaller scale, of the Christmas celebrations. Among the Christians of the East (Constantinople) the exact opposite happened. They also celebrate Christmas, but they don't grant it the same rank as the epiphany. It seemed appropriate for them to give Christmas the title of "little epiphany."
The important thing is that the universal Church celebrates both solemnities. Christmas and epiphany are complementary feasts that enrich each other. Both celebrate, from different perspectives, the mystery of the incarnation, the coming and manifestation of Christ to the world. Christmas accentuates more the coming, while epiphany underlines the manifestation.
The term ‘epiphany’ comes from the Greek epiphaneia ("manifestation"). In classical Greek, the word could express two ideas, one secular, the other religious. In secular use it could refer to an arrival. When, for example, a king visited a city and made his solemn entrance, that event was remembered as an epiphany. Saint Paul uses the word in this sense referring to Christ. His coming to earth was an epiphany, like that of a great monarch who enters a city. He does it in 2 Timothy 1,10: "And the grace that was given to us in Christ Jesus from eternity, and now manifested by the appearance (epiphaneia) of our Lord Jesus Christ." From here it is understood how the idea of nativity entered into the conception of the feast of the epiphany, since it celebrated the coming, the arrival and the presence of the incarnate word among us.
The 12th night is a familiar title of a Shakespearian play and comes from European heritage where 12th night parish parties are (or were) celebrated. These parties have carried over into the Mardi Gras tradition. During the party, at the appointed time, the king cake is brought out. Hidden in the cake are three beans or coins. Those who find the “prizes” are crowned kings or queens for the evening. While the “royalty” are being outfitted for their office, the Christmas tree is stripped of all ornaments (German Lutherans call this “plundering the tree”). The tree is removed from the room and saved for the Lenten season when it is stripped of its branches and made into a processional cross.
La Fiesta de la Epifanía… y sus tradiciones
La Iglesia celebra la epifanía a los doce días de la navidad. Las dos son fiestas compañeras, gemelas. El nombre de "pequeña navidad" dado a la epifanía expresa la idea popular de la fiesta en la Iglesia occidental (Roma). Parece como una repetición, a menor escala, de las celebraciones navideñas. Entre los cristianos de Oriente (Constantinopla) sucedía exactamente lo contrario. También ellos celebran la navidad, pero no le conceden el mismo rango que a la epifanía. Les parece apropiado dar a navidad el título de "pequeña epifanía".
Lo importante es que la Iglesia universal celebra ambas solemnidades. Navidad y epifanía son fiestas complementarias que se enriquecen mutuamente. Ambas celebran, desde diferentes perspectivas, el misterio de la encarnación, la venida y manifestación de Cristo al mundo. Navidad acentúa más la venida, mientras que epifanía subraya la manifestación.
El término ‘epifanía’, proviene del griego epiphaneia ("manifestación"). En el griego clásico, la palabra podía expresar dos ideas, secular una, religiosa la otra. En el uso secular podía referirse a una llegada. Cuando, por ejemplo, un rey visitaba una ciudad y hacía su entrada solemne, se recordaba ese evento como una epifanía. San Pablo utiliza la palabra en este sentido refiriéndose a Cristo. Su venida a la tierra fue una epifanía, como la de un gran monarca que entra en una ciudad. Lo hace en 2 Timoteo 1,10: "Y la gracia que nos fue dada en Cristo Jesús desde la eternidad, y manifestada ahora por la aparición (epiphaneia) de nuestro Señor Jesucristo". De aquí se entiende cómo la idea de nacimiento entró en la concepción de la fiesta de la epifanía, ya que celebraba la venida, la llegada y la presencia de la palabra encarnada entre nosotros.
La 12ª noche es un título familiar de una obra de Shakespeare y proviene de la herencia europea donde se celebran (o se celebraban) fiestas parroquiales de la 12ª noche. Estas fiestas se trasladan hasta la tradición del carnaval. Durante la fiesta, a la hora señalada, se saca el pastel del rey. Escondidos en el pastel hay tres frijoles o monedas. Los que encuentran los "premios" son reyes coronados o reinas para la noche. Mientras la "realeza" se prepara para su oficio, el árbol de Navidad es despojado de todos los adornos. El árbol se retira de la habitación y se guarda para la temporada de Cuaresma cuando se le quitan las ramas y se convierte en una cruz procesional.